Pod tématem „Výchovné problémy a práce kurátora“ si každý představíme plno věcí, ale my jsme tohle téma přizpůsobili našim pěstounským dětem a odlehčenou formou si povídali, co je vlastně nejen práce kurátora, ale především o prevenci a o tom, zda „chybovat je lidské“. Lektorem byl Mgr. René Kvapil, kurátor, který má dlouholeté zkušenosti, ale především je to člověk s lidským a laskavým přístupem a velmi nápomocná mu byla Mgr. Jitka Doleží, která zase svým hravým přístupem dokázala děti vtáhnout do celého dění a srozumitelnou, ale především bezpečnou formou je provést celým vzděláváním.
A co se tedy děti dozvěděly?
ŽE:
– udělat nějakou chybu, přešlap, kopanec…je úplně normální
– chybuje každý, úplně každý (máma, sourozenec, politik, učitelka, vedoucí kroužku). Chybovat je normální, člověk se tím učí, co je správné dělat a co ne. Problém ale je, že si každý z nás někdy neumíme s tím, co jsme pokazili, poradit. A také některé chyby jsou závažnější než jiné
– je chybování nezáměrné , nechtěné (zapomenu umýt nádobí, rozbiju hrnek) – ale také je i chybování úmyslné (dostanu poznámku a doma zalžu – to je záměrná chyba) a někdy tohle chybování nás zažene do začarovaného kruhu, ze kterého je těžké vystoupit a o tom už nám hodně povídal i pan kurátor kazuistiky ze své praxe
Děti si vyzkoušely „práci kurátora“ – přečetly si příběh stejně starých dětí, který přítomný pan kurátor ve své praxi řešil a společně přemýšlely, jak se asi hrdinové příběhů cítí, co je motivovalo a dohnalo k tomu udělat v životě větší přešlap a hlavně přemýšlely, jak by oni situaci řešily. Byly jsme na ně moc pyšní, protože se do řešení úkolu s vervou vrhly a díky své empatii navrhovaly skvělá řešení.
Vyzkoušeli jsme si i uvolňovací techniky a popovídali si o tom, jak každý z nás ventiluje vztek, dokáže se uvolnit a nebo naopak v čem je mu mizerně a neumí z toho vyskočit ven.
A nakonec přišlo to nejdůležitější téma a to je prevence. Co můžeme dělat proto, abychom se z chyb poučili, nezamotali se do kruhu lží a podvodů a prožili ten krásný čas dětství a dospívání s úsměvem na rtech a lehkostí bytí.
Za nás asi tou největší odměnou bylo, když v závěrečném kolečku děti vybíraly maňáska , který měl vyjadřovat jejich aktuální emoce – všechny děti vybraly spokojeného, protože se jim program líbila taky uslzeného, protože se jim nechtělo domů a bylo jim smutno, že program končí.
Díky všem za účast a je nám ctí doprovázet tak skvělé děti😊